Ismopuppan – så binder du den!
Ismopuppan är alltid aktuell när det är nattsländetider. Upphovsman är Ismo Hyvärinen i Kiruna. Den skicklige flugbindaren John Robert Wilson i Sundsvall delar med sig av sin variant.
Det krävs många moment när man binder en Ismopuppa. Därför gör jag oftast minst 15 stycken åt gången. Jag strävar efter att tillverkningen ska gå hyfsat smidigt utan att kompromissa med resultatet. Följande material behövs: Balsaträ gärna rundstavar, krok med stadigt gods, permanenta färgpennor, hobbylim som fäster trä och metall, epoxy (gärna tunnflytande) färgad nylon 0.20 mm (exempelvis Maxima tippetmaterial) och ljusgrå bindtråd.
• Börja med att slipa rund balsastav platt på en sida. Denna sida blir undersidan på puppan.
• Kroken styr proportionerna. Här använder jag en Hanak H230 BL #14. Balsastaven är 4 mm tjock. Staven kapas 1,5 gånger krokens längd. Markera ut tredjedelar lite diskret på undersidan.
• Med hjälp av en fotfilen så slipas bakre tredjedelen spetsig. Det går undan och det är lätt att slipa bort sig. Med lite övning får man upp rätt fart.
• När bakdelen är slipad kapas balsakroppen till rätt längd. En vass skalpell är ett måste.
• Med skalpellen skärs en skåra ut för krokskaftet. Den ska inte vara mycket djupare eller bredare än skaftet, så tight som möjligt är bra.
• En vinkel slipas på främre änden. Kroppen blir kortare på undersidan. Syftet är att rymma benen samt att flugan ska glida på ytan likt en båt.
• Även sidorna på främre tredjedelen slipas så att balsakroppen får formen av en köl. Jag har markerat området med svart för att illustrera hur det ska slipas.
• Flugan sedd underifrån efter »kölen« formats.
• Så här ser den ut från sidan ...
• ... och framifrån.
• Innan balsakroppen limmas på kroken målas den på undersidan. Gult bakre tredjedelen därefter brunt resten av undersidan och »kölen«.
• Innan balsakroppen limmas på kroken så slipas kroken lite försiktigt på skaftet. Undvik att slipa någon annan del av kroken. Genom att ytan ruggas kommer limmet och balsaträt få bättre grepp om kroken. Lägg ett par varv tråd på krokskaftet. Tråden målas med samma bruna färg som kroppen.
• Skåran i balsakroppen fylls med hobbylim. Jag använder ett lim som kallas CA lim med densiteten medium. Jag trivs bra med det. Limmet finns att köpa på Hobbyträ.se. Det är även där jag köper balsastavar. Roterar man så kroken hamnar upp och ner så ser man lättare att balsakroppen hamnar bra över kroken. Kolla även framifrån så kroppen inte lutar åt något håll. Sprid ut limmet jämnt med en nål. Bra om krokböjen omsluts av lim. Loctite power Flex är också ett bra lim.
• Låt kroken hänga upp och ner medan den torkar. Gör man många kan det vara klokt med ett »torkhjul« eller annan anordning så inte limmet rinner. När limmet torkat är det dags att finjustera kroppsformen. Sandpapper på en glasspinne är ett suveränt verktyg. Runda kanterna på flugan. Smala av den lite mot framänden.
• När kroppen är färdigslipad målas ovansidan grön. En svart linje målas längs sidan med start från undersida vid krokböjen, upp på sidan och slutligen ovansidan på främre delen av balsakroppen.
• När balsakroppen är målad så är det dags för lackering. Mät upp och blanda epoxy noggrant. Jag blandar 15 ml, blandar man mindre är det svårt att få rätt blandning och resultatet blir tråkigt. För att göra epoxyn mer lätthanterlig så är ett hett tips att värma den med hårtork. Den blir då väldigt lös och lätt att applicera med pensel. Lacken suger även in i balsan vilket gör den väldigt stark. Lägg tunt på balsakroppen, se till att allt är täckt. Kommer det på kroken så är det ingen katastrof då det är lätt att lossa från kroken sedan. Låt flugan torka på »torkhjul« för ett jämt resultat. Torktiden är 2 dygn för den sort jag använder. För att få riktigt bra finish och hållbarhet så lackar jag alltid två gånger. Det är tidsödande i och med torktiden och lacken räcker till många flugor. Därför tillverkar jag många åt gången. Arbetsinsatsen är i sig inte så hög och resultatet gör att det här momentet lönar sig.
• Resultatet efter två omgångar epoxilack. Eventuell lack som hamnat på kroken tas försiktigt bort med en skalpell, i krokögat funkar det med en upphettad nål. Var försiktig så kroken inte tar skada. Fäst bindtråden och lämna den strax bakom krokögat där första benparet ska sitta.
• Flugan sedd underifrån. Krysslinda fast nylonlinan med stadiga varv. Flytta sedan tråden så nära kroppen som möjligt.
• Bind in bakbenet nära kroppen och låt det peka snett upp och snett bakåt. Änden som pekar frammåt ska ligga under frambenet.
• Änden som pekar frammåt viks sedan bakåt och binds in på samma sätt på andra sidan. Bakbenen binds alltså in och viks under frambenen men ovan kroken.
• Avsluta med Whipfinish-knut och klipp benen. Benen ska nå till krokböjen.
Styrkan i denna fluga är just att den ligger i ytfilmen precis så som nattsländepuppan gör när den stigit till ytan. Den flyter alltid rätt oavsett hur många fiskar som tuggat på den. Finns det inte utrymme att lufttorka flugan så är den här optimal för den situationen. Känslan att inte behöva fundera över hur flugan ligger är magnifik. Puppan kan fiskas på alla möjliga sätt: fridrift, stripandes, knyckiga intag osv. Benen gör fina spår och siluetten är väldigt tydlig. Undvik använda ben av diskborst eller liknande då de inte håller formen och lätt går av. Tafsmaterial är överlägset. Att fiska den under ytan med sjunkspets är ruggigt giftigt och bra alternativ när fisket är trögt. Hållbarheten när den laminerats i epoxi är faktist riktigt bra. Ryktet att balsapuppor är ömtålig stämmer om man slarvar med lackningen. Stenar är hårda så smäller man in den i en sten när man kastar kan den spricka. Två varv lackad med epoxy gör den väldigt hållbar och jag har aldrig upplevt att de blivit söndertuggade av fisk. Ser man till att flugorna är torra efter fiske och inte dänger dem i stenar så är Ismopuppan en fantastisk fluga som håller många fiskar, många säsonger.
Tight Lines/ J.R Wilson